• مخمرهای نان و شیرینی‌پزی
  • 2024/10/02
  • ارسال شده توسط غزل باقری
  • 10 بازدید
  • پخت نان با خمیر مایه یکی از قدیمی‌ ترین و محبوب ‌ترین روش ‌های تهیه نان در سراسر جهان است. این فرآیند نه تنها به دلیل طعم و بوی دلپذیر نانی که در نهایت به دست می ‌آید مورد توجه قرار می ‌گیرد، بلکه به دلیل مزایای تغذیه‌ ای و بافت نرم و سبک آن نیز مورد استقبال قرار دارد. اگر شما هم می خواهید با خمیر مایه نان بپزید، این مقاله می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

    راهنمای جامع پخت نان با خمیر مایه

    بسیاری از افراد هنگام پخت نان با خمیر مایه احساس نگرانی می‌ کنند و این فرآیند را پیچیده می ‌دانند. ولی بهتر است بدانید که اصلا جای نگرانی نیست و خمیر مایه نیز مانند سایر مواد اولیه کاربردی آسان دارد. خمیر مایه تنها یکی از مواد اولیه در پخت نان است و با کمک گرفتن از دستورهای ساده می ‌توان به سرعت مهارت بیشتری کسب کرد. فرقی نمی کند جزو آشپزان حرفه ای باشید یا ساده، در هر حال آشنایی با عملکرد این ماده اولیه می تواند تا حدود زیادی در بکارگیری آن تاثیرگذار باشد.

    خمیر مایه چیست؟

    خمیر مایه یک موجود زنده است که برای فعالیت نیاز به رطوبت و تغذیه دارد. دو نوع اصلی خمیر مایه وجود دارد: خمیر مایه نان پزی و خمیر مایه آبجوسازی. ما در این مقاله درباره خمیر مایه مورد استفاده در نان پزی صحبت خواهیم کرد. خمیر مایه با تغذیه از شکر و فرآیند تخمیر، گاز دی‌اکسید کربن تولید می ‌کند که باعث افزایش حجم خمیر و بهبود بافت و طعم نان می ‌شود. خمیر مایه ها دو نوع دارند؛

    • خمیر مایه تازه (خمیر مایه تر یا فشرده):  خمیر مایه تازه به صورت بلوک‌ های نرم فروخته می ‌شود و ماندگاری کمی دارد. برای استفاده از این نوع خمیر مایه باید آن را با مواد خشک یا مایعات مخلوط کرد.
    • خمیر مایه خشک: که به دو نوع  خمیر مایه فعال خشک و خمیر مایه فوری تقسیم می ‌شود.

    بهتر است بدانید که این دو خمیر مایه تفاوت های با یکدیگر دارند. خمیر مایه خشک از طرف دیگر ماندگاری بیشتری دارد. به صورت گرانول‌ های ریز در بسته‌ های کوچک یا شیشه ‌ای عرضه می‌ شود و می ‌تواند تا قبل از باز شدن بسته در دمای اتاق نگهداری شود. اما پس از باز شدن باید در یخچال یا فریزر قرار گیرد.

    صفر تا صد خمیر مایه فوری

    خمیر مایه فوری نوعی خمیر مایه خشک است که سرعت عمل بیشتری دارد. این نوع خمیر مایه در زمان کمتری خمیر را تخمیر می ‌کند و برای کسانی که می ‌خواهند سریع ‌تر به نتیجه برسند، گزینه مناسبی است. خمیر مایه پلاتینیوم رد استار یکی از بهترین گزینه‌ ها برای خمیر مایه فوری است که با بهبود دهنده‌ های طبیعی ترکیب شده و کیفیت نهایی نان را افزایش می ‌دهد.

    آیا خمیر مایه خشک و خمیر مایه فوری در پخت قابل جایگزین است؟

    بله امکان جابجایی خمیر مایه خشک و فوری وجود دارد. تنها تفاوتی که این دو خمیر مایه دارند در سرعت عمل آنها می باشد. خمیر مایه فعال خشک زمان بیشتری برای تخمیر نیاز دارد، در حالی که خمیر مایه فوری سریع ‌تر عمل می ‌کند. برای جایگزینی، از نسبت 1:1 استفاده کنید و حواستان به زمان تخمیر باشد.

    نگهداری خمیر مایه خشک

    برای افزایش ماندگاری خمیر مایه خشک می ‌توانید آن را در فریزر نگهداری کنید. کارشناسان توصیه می‌ کنند خمیر مایه را در انتهای فریزر قرار دهید تا از تغییرات دما در امان باشد. وقتی می‌ خواهید از آن استفاده کنید، اجازه دهید به دمای اتاق برسد.

     نقش خمیر مایه در پخت نان

    خمیر مایه هنگام ترکیب با آب و شکر، فرآیند تخمیر را آغاز می ‌کند و گاز دی‌اکسید کربن تولید می‌ شود. این گاز باعث افزایش حجم خمیر و ایجاد حباب ‌های هوای کوچک درون آن می ‌شود که به نرمی و پف نان کمک می ‌کند. خمیر مایه در دمای گرم بهتر عمل می‌ کند، اما باید مراقب باشید که مایع بیش از حد داغ نباشد، زیرا دماهای بالاتر از 57 درجه سانتی‌ گراد خمیر مایه را از بین می ‌برد.

     ورز دادن خمیر

    ورز دادن خمیر یکی از مراحل مهم در پخت نان است. با ورز دادن، هوا وارد خمیر می‌ شود و شبکه گلوتن در خمیر تقویت می‌ شود. این فرآیند به پف کردن بهتر نان و بافتی نرم و خوشمزه منجر می ‌شود. می ‌توانید خمیر را با دست یا با استفاده از میکسر ورز دهید. یک بسته خمیر مایه خشک (حدود 2 و 1/4 قاشق چای‌خوری) برای تخمیر 4 فنجان آرد کافی است. پس از ورز دادن یا شکل دادن به خمیر، بهتر است آن را بپوشانید و به آن زمان استراحت دهید. این استراحت به شبکه گلوتن اجازه می ‌دهد تا آرام شود و خمیر حجم بیشتری بگیرد. همچنین، کار با خمیر پس از استراحت، راحت‌ تر خواهد بود.

    مشکلات احتمالی در تخمیر خمیر

    اگر خمیر شما پف نمی‌ کند، ممکن است یکی از مشکلات زیر وجود داشته باشد؛

    • دمای محیط خیلی سرد است؛ خمیر را در جای گرم ‌تری قرار دهید.
    • خمیر مایه شما قدیمی است؛ از خمیر مایه تازه استفاده کنید.
    • مایع مورد استفاده خیلی داغ بوده و خمیر مایه را از بین برده است؛ خمیر جدید درست کنید.
    • مقدار آرد یا شکر بیش از حد بوده است؛ اندازه ‌های دقیق را رعایت کنید.

     شروع پخت و پز با خمیر مایه

    برای شروع، بهتر است با دستورهای پخت ساده کار کنید. به عنوان مثال، نان بدون ورز دادن یکی از ساده ‌ترین دستورهاست که نیازی به میکسر یا ورز دادن ندارد. این نان به زمان طولانی برای تخمیر نیاز دارد، اما کار زیادی نمی‌ طلبد و نتیجه بسیار خوشمزه ‌ای دارد.

     دستور پخت ساده دیگر برای پخت نان با خمیر مایه

    • رول دارچینی: این دستور پخت آسان، فقط به یک بار استراحت نیاز دارد.
    • خمیر پیتا (پیتزای نازک: این خمیر تنها در 45 دقیقه آماده می‌شود.
    • نان خانگی: یک دستور پایه‌ ای و ساده که می ‌توان آن را در انواع مختلف پخت.
    دیدگاهتان را بنویسید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *